Omgaan met rouw op de werkvloer

Begrip en ruimte voorkomt verzuim

‘’Kan ik met een van jullie sparren over verzuim en rouw?’’ Die vraag stelde een collega van ons laatst. Ze volgt een deeltijd HBO opleiding naast haar werk als junior HR-adviseur. Haar vraag sprak mij direct aan. Rouw is voor zowel werkgever als medewerker een complexe situatie. Want hoe ga je om met overlijden na een ongeval, suïcide, een lang ziekbed of Covid-19? Dit raakt mij enorm.   

Het verband tussen rouw en verzuim
Rouw staat in sterk verband met verzuim op de werkvloer. Er is weinig geregeld, waardoor rouwen en werken veel (langdurige) uitval oplevert:

  • 1 op de 10 medewerkers krijgt na het verlies van een dierbare een burn-out
  • Bijna de helft (44%) kon na het verlies van een dierbare een of meer dagen niet werken
  • 33% heeft zich kort ziekgemeld



De impact van rouwen en werken tegelijk
Verdriet kun je onmogelijk even ‘uitzetten’ op je werk. Je hebt behoefte aan erkenning, een luisterend oor of iets totaal anders. Maar niets of niemand pakt dit met jou op. Het verdriet komt jouw werk steeds meer in de weg te staan. Tot je het niet meer aankunt en langdurig thuis komt te zitten. Werkgevers zijn hier niet bij gebaat, maar jijzelf en jouw verdriet al helemaal niet. Helaas is rouwen en tegelijkertijd werken de realiteit. 9% van de medewerkers meldt zich dan ook (lang) ziek na verlies van een dierbare. En 26% gaat te snel weer aan het werk.


Wat je kunt doen als werkgever  
Het is niet gek dat werkgevers nog geen goede aanpak weten voor de omgang met rouw. In het bedrijfsreglement en CAO staan alleen afspraken over hoeveel tijd iemand krijgt om te rouwen. Dat terwijl iedereen anders is en op zijn eigen manier steun nodig heeft. Daarom:

  • Erken eerst de medewerker en zijn verdriet. Begin gesprekken waarin de medewerker zich gehoord voelt. Tijd speelt hierin geen rol.
  • Blijf ook na deze gesprekken inspelen op wat de medewerker van jou nodig heeft. Mogelijk kunnen collega’s moreel ondersteunen of uren overnemen. In ieder geval is het belangrijk om laagdrempelige afspraken te maken met elkaar. Zo verlaag je de drempel om weer aan het werk te gaan.



Waarom je moet blijven steunen  
Zet de medewerker zijn eerste stapjes weer op de werkvloer? Houd dan een oogje in het zeil.  Verdriet is immers niet zomaar als sneeuw voor de zon weg. Het is belangrijk om een luisterend oor te blijven bieden. Zowel voor de rouwende medewerker als collega’s. Deze betrokkenheid blijft, zelfs nadat de medewerker zijn verlies een plek heeft gegeven.


Vragen of hulp nodig bij steun?
Ik snap heel goed dat deze manier van steun en betrokkenheid complex is. Voor zowel medewerkers als werkgevers. Weet dan ook dat je altijd contact op kunt nemen met de casemanager van jouw arbodienst. Zij begeleiden zowel medewerker als leidinggevende verder om verzuim te voorkomen. Zo bieden we iedere werkvloer een warme deken voor verlies.

Geschreven door: Danielle Lagerweij

Deel dit bericht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang nieuws direct in je mailbox