Online thuiswerkplekonderzoek Sinds de uitbraak van het coronavirus werken veel medewerkers onverwachts thuis. Dit kan een voordeel zijn, maar ook zeker een nadeel want de meeste medewerkers hebben geen goede thuiswerkplek. Dit komt doordat zij thuiswerken met een laptop aan de tafel of met een laptop op de bank. Geen goede werkhouding kan leiden tot klachten aan de armen, nek- of schouders en/of rugklachten. Op langere termijn kunnen er zelfs mentale klachten ontstaan. Het gevolg is dat de productiviteit van de medewerker daalt en de medewerker op den duur ook kan gaan uitvallen.
Hoe kun je nou een zo ergonomisch mogelijke werkhouding aannemen? SZamen biedt een online thuiswerkplekonderzoek aan om jouw bedrijf met je medewerkers te adviseren en te voorzien van tips.
Doelen:
- Voorkomen van klachten aan armen, nek- en/of schouders en/of rugklachten;
- Optimaliseren van de thuiswerkplek, waardoor jouw medewerker gezond en met plezier blijft werken;
- Handvatten bieden voor jou en jouw medewerker, om de thuiswerkplek zo goed mogelijk in te richten;
- Aantonen van goed werkgeverschap.
Hoe gaat het in zijn werk? Eerst neemt de ergonomisch adviseur contact op met de medewerker door middel van een videogesprek. Dit gesprek zal ongeveer 30 minuten duren. Tijdens dit gesprek bekijkt de adviseur de thuiswerkplek. Tijdens dit onderzoek worden direct gerichte tips en adviezen gegeven om de thuiswerkplek zo ergonomisch verantwoord mogelijk in te richten. De adviseur bespreekt eventuele fysieke beperkingen die door de thuiswerkplek zijn of kunnen ontstaan en beantwoordt specifieke vragen van de medewerker. Daarnaast worden er nog tips en adviezen over de indeling van de werkdag gegeven.
De volgende onderdelen worden tijdens het online werkplekonderzoek besproken:
- Welke klachten kunnen ontstaan, hoe kun je deze klachten voorkomen, afwisseling van werkhouding, sedentair gedrag, gebruik hulpmiddelen, e.d.;
- Werkplek: stoel, bureau, beeldscherm(en), toetsenbord, muis, telefoon en overige accessoires;
- Werkhouding en -wijze: zitten, staan, afwisseling;
- Werkdruk: autonomie, regelmogelijkheden, overleg, contactmogelijkheden, werktempo;
- Werkomgeving: positie werkplek en verlichting;
- Werktijden: werk- en rusttijden.
De medewerker krijgt direct tijdens het online thuiswerkplekonderzoek tips en adviezen hoe de werkhouding te optimaliseren.
De werkgever krijgt het besproken advies gemaild door onze adviseur, zodat je op de hoogte bent van de gemaakte afspraken. Je kunt dit advies doorsturen naar de medewerker en bespreken. De medewerker kan dit advies daarna nog eens rustig doorlezen en toepassen.
Voorwaarden De medewerker is in het bezit van een device (telefoon of tablet) met camera.
Kosten De kosten voor dit online thuiswerkplekonderzoek bedragen € 125,- per uur (exclusief 21% BTW).